Adobe User Group-meeting toont inspiratie en passie van FITC-sprekers #augnl #fitc

Voor de eerste meeting van het nieuwe jaar heeft de Adobe User Group het iets anders aangepakt. In plaats van de gebruikelijke locatie, Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, is ditmaal gekozen voor het kleinschaligere en informelere Mediamatic BANK. De 150 aanwezigen zijn uitverkoren naar aanleiding van een actie op verschillende sociale media. Ook de sprekersopzet was anders. Daags voor de FITC Amsterdam is er een greep genomen uit het programma van die conferentie, waardoor er sprekers van hoog niveau op het programma staan. Zij mogen twintig minuten praten over hun passie en inspiratiebronnen.

Lee Brimelow

De eerste sprekers is direct raak. Lee Brimelow is een van de bekendste developer evangelists van Adobe en in zijn praatje ging het vooral over zijn nieuwste kindje: Monocle. Monocle is een tool waarmee je live informatie over Flash- en ActionScript-elementen krijgt, waardoor het analyseren en optimaliseren van prestaties eenvoudiger wordt. Per frame kun je door de animatie heen lopen, die dan ook weer in het previewscherm opgebouwd wordt. Waar hij ook heel blij van wordt, is Stage3D voor mobiele apparaten. Volgens Brimelow zal dit niet lang meer op zich laten wachten. Met deze 3D-ondersteuning worden grafische games van enorm hoog niveau mogelijk op mobiele apparaten. De prestaties zijn zeer goed, zowel op Android, maar vooral op iOS. Brimelow mag dan evangelist bij Adobe zijn en vooral praten over werk dat hij voor hen doet, maar zijn werk is echt zijn passie en dat draagt hij maar wat graag uit.

Grant Skinner

De volgende grote naam op het programma is Grant Skinner. Jarenlang was hij een van de Flash-developers die het platform tot het uiterste dreven, maar momenteel is hij helemaal geobsedeerd door HTML5. Flash is volgens Skinner helemaal af, daar is niet veel meer te winnen. HTML5 daarentegen is “a total mess and I love it!”. Skinner is altijd bezig met het bouwen van zijn eigen tools, want als je iets wilt bouwen kun je de tools gebruiken die je krijgt, maar als je echt wilt uitblinken moet je je eigen tools maken. Niet alleen bouwen om je eigen creaties te kunnen maken, maar ook om weg te geven zodat anderen daarmee mooie dingen kunnen maken. Skinner is snel uitgekeken op wat hij allemaal maakt, maar legio developers maken nog dagelijks gebruik van de vele tools die hij produceerde. Een hele mooie filosofie van een inspirerende spreker.

“HTML5 is a total mess and I love it!”  – Grant Skinner

Geoff Lillemon

Geoff Lillemon lijkt met zijn dikke baard, lange haren en houthakkersblouse rechtstreeks uit de binnenlanden van Alaska het podium opgewandeld. Als lastminutetoevoeging is hij ook letterlijk aan komen waaien, hij spreekt niet eens op FITC. Misschien dat zijn praatje daarom zo chaotisch en lastig te volgen is. Lillemon experimenteert veel met 3D en hoopt vanuit die experimenten commercieel werk te krijgen. Zo laat hij een aantal 3D-renders zien waarin vaste objecten vloeibaar gemaakt worden en die uiteindelijk de basis gaan vormen voor een lingeriereclame. Interessant, maar niet echt inspirerend.

Andreas Müller

Waarom zou het je altijd alleen maar moeten hebben over de geweldige successen of de projecten waar je blij van wordt? Waarom niet iets laten zien dat helemaal mislukt is? Het praatje van Andreas Müller heeft de mooie titel Anatomy of a failure (so far). Müller legt uit dat hij het beste leert door projecten aan te nemen die moeilijk zijn, maar waarvan hij wel weet dat hij de eindstreep haalt. Zo blijft het uitdagend en leerzaam. Zo had hij het idee om een machine te maken die een veertje in de lucht houdt. Het uitwerken van concepten, virtuele modellen en het maken van hardware met een eigen CNC-machine; het loopt allemaal prima. Maar zoals dat gaat leiden vele kleine imperfecties tot de mislukking van het project. Uiteindelijk heeft hij er veel van geleerd, maar is het resultaat (tot nu toe) nul.

Golan Levin

Golan Levin is ook geen groentje. Hij is docent aan de Carnegie Mellon University, kunstenaar en maker van objecten die nieuwe manieren van expressie stimuleren. In zijn praatje stelt hij het probleem van incompatibiliteit aan de kaak. Waarom kun je niet meer het een met het andere combineren? Toen hij dit probleem ook bij zijn zoontje zag, kreeg hij een idee. Zijn zoontje probeerde verschillende soorten bouwspeelgoed te koppelen en snapte niet waarom dat niet kon. Precies een probleem zoals Levin ze graag ziet en hij ontwikkelde dan ook een revolutionair systeem waarmee die problemen voorgoed opgelost worden. Maar eerst moeten de rechten geregeld worden…

Zo liet een gemêleerd creatief gezelschap zien dat inspiratie uit vele hoeken komt en passie diepgeworteld is. Volg je hart en durf outside-the-box te denken. Een mooi begin van een nieuw seizoen Adobe User Group-meetings.

Foto’s volgen…

Geef een reactie